Polska Izba Firm Szkoleniowych
 
Promujemy nowe myślenie w uczeniu dorosłych:#^Najważniejsze jest to, co osoba powinna wiedzieć,#umieć, rozumieć po danym procesie uczenia.#Program i czas w nim spędzony#ma drugorzędne znaczenie$
 
 
09.11.2010

5 listopada 2010 r. odbyła się debata organizowana przez PARP na temat przyszłości rynku trenerów i certyfikacji, w której uczestniczył Grzegorz Jachna, Wiceprzewodniczący Rady PIFS.

Podczas pierwszej części wypowiadało się wąskie grono zaproszonych do dyskusji osób, pozostali pełni rolę widowni. W drugiej części odbyła się dyskusja osób zgromadzonych na sali (ekspertów i widowni). Głównymi tematami, które zostały poruszone w części pierwszej, to czy certyfikacja trenerów jest potrzebna, czy powinien być jeden, szczególny certyfikat, do czego certyfikat może być potrzebny. Choć poszczególne wypowiedzi znacząco się różniły to jednak przyjęto wspólne wnioski: nie ma potrzeby tworzenia jednego systemu certyfikacji; certyfikat trenera nie powinien mieć funkcji regulującej dostęp do rynku; jest natomiast potrzebny dla samych trenerów jako element wspierający ich rozwój.

Druga część była poniekąd kontynuacją wcześniejszej dyskusji rozszerzoną o pytania dotyczące jakości szkoleń oraz możliwości zdefiniowania pojęć: trener i szkolenie. Jako znaczącą, z tej części, należy przyjąć deklarację p. dyr. Anny Świebockiej-Nerkowskiej, że PARP nie będzie finansował działań związanych z certyfikacją trenerów. Nie może natomiast wypowiadać się czy posiadanie lub nie certyfikatu (lub spełnianie określonego standardu) będzie miało znaczenie przy decyzjach o dystrybucji środków publicznych. Jako przykład wymieniono działania inspirowane przez krakowski WUP i Małopolskie Partnerstwo, które to mogą być kopiowane w kolejnych województwach. Spora część dyskusji dotyczyła pytania czy można wypracować jakiś jeden wspólny standard określający (dopuszczalną) jakość szkoleń. Tu nie ustalono żadnego stanowiska, ale większość osób wypowiadało się raczej za różnorodnością podejść i wolnym rynkiem.

Przedstawiciel PIFS postulował, aby nie utożsamiać kwestii kompetencji trenera (certyfikowanego lub nie) z jakością szkolenia. Współczesne szkolenie to nie tylko działania trenera na sali, a adekwatne rozwiązania dla klienta często wymagają kompetencji wykraczających poza kompetencje trenerskie, np. konsultacje, coaching. Zatem rozmawiając o jakości warto pytać o usługę szkoleniową, a nie kompetencje trenera.

Kolejne spotkanie planowane jest na 25.11.2010 r.
 

 
poleć znajomemu wersja do druku
 
wstecz
Kalendarz
2018
pn
wt
śr
cz
pt
sb
nd
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
 
 
 
 
trwa ładowanie...
 
 
Newsletter


 
Ankiety/Sondaże
W tym momencie nie ma żadnej aktywnej sondy.